Dni Doktoranta: z pasji do nauki

Zamiast skromnego spotkania - dwudniowy event pełen wykładów i warsztatów. II edycja wrocławskich Dni Doktoranta na naszej uczelni pokazała, że zainteresowanie tą formą studiów systematycznie rośnie.

Wydarzenie zgromadziło obecnych doktorantów i studentów chcących wstąpić na tę ścieżkę. Bardziej adekwatne byłoby stwierdzenie: studentki, ponieważ to kobiety zdominowały grono uczestników. Pierwszy, wykładowy dzień II Dni Doktoranta, otwarli wiceprzewodniczący Samorządu Doktorantów naszej uczelni Jurand Silicki, kierownik studiów doktoranckich prof. Tomasz Wróbel oraz prorektor ds. dydaktyki prof. Piotr Dzięgiel, którzy wspólnie zachęcali do wstąpienia w szeregi doktorantów, mimo wyzwań, jakie można napotkać na tej drodze. – Ogromnie budujące jest, że chcą państwo działać w nauce, mimo że warunki płacowe niekoniecznie do tego zachęcają – mówił prof. Dzięgiel. – Mam jednak nadzieję, że pasja przezwycięży materialne pokusy, bo bez niej o sukcesach naukowych nie może być mowy.

DD II 5

Prof. Wróbel dodał, że taki wybór świadczy o ambicji i chęci wyjścia poza schemat. – Wasza obecność tu świadczy, że nie jest wam wszystko jedno i chcecie osiągnąć w życiu coś więcej poza zdobyciem etatu i możliwością odbębnienia 8 godzin pracy.

DD II 3

DD II 4

Po powitaniu uczestnicy podzielili się na dwie grupy – studentów i doktorantów. W bloku studenckim rozmawiano o procesie rekrutacji na studia doktoranckie, przekazywano wskazówki dotyczące tworzenia prac, a także podpowiadano, jakie możliwości naukowego rozwoju uczelnia oferuje tym, którzy do kariery doktorskiej dopiero się przymierzają.

DD II 6

Blok doktorancki rozpoczął się wykładem profesora Dzięgiela poświęconym historii Zakładu Histologii i Embriologii oraz dokonań doktorantów, nad którymi sprawuje pieczę razem z prodziekan ds. nauki Wydziału Lekarskiego prof. Marzenną Podhorską-Okołów. Wśród wspomnianych znaleźli się dr Bartosz Puła, dr Christopher Kobierzycki, dr Karolina Jabłońska oraz doktoranci Mateusz Olbromski i Jędrzej Grzegrzółka. Wszyscy mają na swoim koncie szereg publikacji i grantów oraz niejednokrotnie imponujący Impact Factor. Przy okazji prof. Dzięgiel prezentował możliwości katedry związane z jej wyposażaniem, zapraszał do współpracy i zachęcał do realizacji doktoratów na cyklu publikacji, co jest zgodne z obowiązującym trendem w nauce.

Kolejne wystąpienie dla doktorantów dotyczyło ustawy 2.0 i zmian, jakie wprowadza w przebiegu ich kształcenia. Prowadził je związany z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego Tomasz Jałukowicz, doktorant krakowskiej SGH. Przekonywał, że nowy model kształcenia doktorantów jest jedną z najmniej kontrowersyjnych zmian przewidywanych przez ustawę, ale mimo to po zakończeniu wystąpienia nie zabrakło tematów do dyskusji.

DDII 1

Wśród proponowanych zmian znajduje się wprowadzenie instytucji szkół doktorskich, których powstanie w danej dyscyplinie na uczelni będzie uzależnione od klasyfikacji naukowej - co najmniej B+. Zachowano dwa tryby kształcenia doktoranckiego, a więc standardowy i eksternistyczny, który zastąpi ścieżkę z wolnej stopy. Kształcenie na studiach doktoranckich ma być oparte na programie kształcenia oraz indywidualnym planie badawczym, uzgadniamym z promotorem, który równocześnie musi nadzorować jego realizację. W połowie czteroletniego cyklu kształcenia doktoranci będą poddawani ocenie śródokresowej decydującej o możliwości dalszej realizacji studiów doktoranckich.

DD II 2

Wiele dyskusji wzbudziły kwestie stypendiów doktoranckich, które w myśl Ustawy 2.0 mają być ujednolicone do poziomu około 2,5 tys. zł brutto dla każdego ich uczestnika. Stypendia będą również oskładkowane w zakresie emerytalno-rentowym i wypadkowym, dzięki czemu okres odbywania studiów doktoranckich będzie liczył się do lat pracy również dla osób, które ich nie ukończą. Równocześnie zakazane ma być zatrudnianie doktorantów na uczelniach w charakterze pracowników dydaktycznych z wyjątkiem pracy przy projektach badawczych. Doktoranci będą mogli podejmować pracę poza uczelnią, w tym w szpitalach.

DD II 7

Zakładając, że przepisy zostaną uchwalone w tej formie, przewód doktorski na podstawie dotychczasowych zasad będzie można wszcząć do 30 kwietnia 2019 roku. Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora według nowych zasad będzie można wszcząć 1 października 2019 roku. Natomiast przewody otwarte przed 1 maja 2019 i niezamknięte do 31 grudnia 2021 r. będą umarzane z mocy prawa.

Blok doktorancki zakończył wykład Łukasza Gojnego, lekarza i doktoranta, który mówił o perspektywach dalszej kariery naukowej po ukończeniu studiów doktoranckich.

Drugi dzień wydarzenia upłynął pod znakiem warsztatów i szkoleń.

Certyfikowane szkolenia PolDoc:

Ochrona wynalazków i wyników prac badawczych w praktyce
Czy i gdzie mogę jechać na staż naukowy?
Efektywna współpraca z promotorem
System komercjalizacji wyników prac badawczych w Polsce
Jak skutecznie aplikować o staże naukowe?
Jak sprawnie przygotować doktorat?

Warsztaty i umiejętności praktyczne:

Dostałem grant i co dalej? – o realizacji grantu na UMW
Własny grant naukowy – jak właściwie stworzyć wniosek o dofinansowanie? Wykład przygotowany przez ekspertów Narodowego Centrum Nauki.
Panel dyskusyjny – Diamentowe Granty
Pozamerytoryczne elementy oceny publikacji naukowych: Impact Factor, punktacja MNiSW, analiza cytowań, indeks Hirsha, metody altmetyczne

Zdjęcia: Adam Zadrzywilski
Galeria