Zespół ds. zarządzania kryzysowego przygotował zalecenia dla studentów, doktorantów i pracowników dotyczące zapobiegania zakażeniu SARS-CoV-2 w semestrze letnim roku akademickiego 2021/2022.
Zalecenia dla studentów, doktorantów i pracowników
Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu
dotyczące zapobiegania zakażeniu SARS-CoV-2 w semestrze letnim
roku akademickiego 2021/2022.
SZCZEPIENIE NIE ZWALNIA NAS Z OBOWIĄZKU
BYCIA ODPOWIEDZIALNYM ZA SIEBIE I INNYCH
ORAZ PRZESTRZEGANIA PODSTAWOWYCH ZASAD BHP
• Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 25 marca 2022 poz. 679 w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii do dnia 30 kwietnia 2022 r. podtrzymuje się bezwzględny nakaz zakrywania maseczką ust i nosa w budynkach, w których prowadzona jest działalność lecznicza oraz w aptekach.
• Należy unikać gromadzenia się studentów w szatniach, na korytarzach, w barze Kardamon i innych miejscach ogólnodostępnych.
• Zaleca się przestrzeganie dystansu społecznego.
• Rekomendujemy zakrywanie ust i nosa maską co najmniej chirurgiczną, w budynkach na terenie Uczelni.
• Zaleca się okresowe wietrzenie pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia: w ciągu zajęć, w przerwach pomiędzy zajęciami, w czasie wolnym od zajęć.
• W czasie przerw zaleca się unikanie grupowego spożywania posiłków.
• Zaleca się dezynfekcję powierzchni kontaktowych na salach dydaktycznych, po zajęciach każdej kolejnej grupy, przy użyciu środków dezynfekcyjnych na bazie alkoholu.
• Do zajęć mogą przystąpić osoby zdrowe, niewykazujące objawów choroby zakaźnej, takich jak: podwyższona temperatura ciała, katar, kaszel, duszność, zaburzenia węchu i smaku, ból gardła, bóle w klatce piersiowej, biegunka i aktualnie nie stosują leków przeciwgorączkowych i/lub p/zapalnych z powodu gorączki i/lub infekcji.
UWAGA: KAŻDA OSOBA PREZENTUJĄCA WYŻEJ WYMIENIONE OBJAWY MA BEZWZGLĘDNY ZAKAZ UDZIAŁU W ZAJĘCIACH I POWINNA NIEZWŁOCZNIE ZGŁOSIĆ SIĘ DO LEKARZA POZ.
ZASADY PROWADZENIA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH
I. Ćwiczenia kliniczne i zajęcia praktyczne przy pacjencie - Wydziały WL, WLS, WNoZ, WF:
1. Medyczna maska chirurgiczna zakrywająca usta i nos.
2. Odzież robocza (odzież medyczna + jednorazowe ubranie flizelinowe).
3. Rękawice jednorazowe (w zależności od wykonywanych czynności na zajęciach).
4. Płyn do dezynfekcji dłoni.
5. Każdy student odbywający zajęcia w podmiotach leczniczych zobowiązany jest do umycia rąk wodą i mydłem oraz ich dezynfekcji przed wejściem na oddział. Czynności te student powtarza przy opuszczaniu oddziału.
6. Zaleca się częstą dezynfekcję rąk podczas zajęć.
UWAGA: W przypadku wykonywania procedur z wytwarzaniem aerozolu oraz podczas zajęć praktycznych w Akademickiej Poliklinice Stomatologicznej (kontakt z j. ustną pacjenta) obowiązuje stosowanie ŚOI chroniących przed transmisją drogą powietrzno-kropelkową i powietrzno-pyłową:
1. Półmaski z filtrem FFP2.
2. Odzież robocza (odzież medyczna + jednorazowe ubranie flizelinowe).
3. Jednorazowe rękawice (należy rozważyć użycie techniki podwójnych rękawic).
4. Przyłbica.
II. Wykłady odbywają się on-line z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
III. Pozostałe formy zajęć tj.: seminaria, ćwiczenia kierunkowe niekliniczne, ćwiczenia audytoryjne, lektoraty, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia w warunkach symulowanych i ćwiczenia specjalistyczno-magisterskie - Wydziały WL, WLS, WNOZ, WF:
1. W miarę możliwości, zaleca się utrzymywanie dystansu społecznego.
2. Zaleca się stosowanie masek medycznych zakrywających usta i nos.
3. Zaleca się rękawice jednorazowe, jeśli specyfika zajęć tego wymaga.
4. Dostęp do płynu dezynfekującego i/lub umożliwienie mycia rąk.
5. Po każdej grupie dezynfekcja powierzchni dotykowych – środkiem dezynfekcyjnym na bazie alkoholu (powyżej 60%).
IV. Pracownie komputerowe, pracownie umiejętności technicznych:
1. Na sali powinien być dostępny środek do dezynfekcji rąk - studenci mają obowiązek zdezynfekować ręce przed przystąpieniem do pracy komputerowej albo pracy z pomocami dydaktycznymi (fantomami, symulatorami lub innym sprzętem dydaktycznym).
2. Po każdych zajęciach i przed przyjściem nowej grupy wskazana jest dezynfekcja powierzchni kontaktowych: wyłączniki, biurko, klawiatura, myszka. W przypadku klawiatury istnieje możliwość zastosowania folii, którą można zmieniać po każdej grupie. Folia nie zwalnia z dezynfekcji klawiatury.
3. Każdy student powinien posiadać własny długopis i notatnik.
4. Rekomenduje się stosowanie przez studentów i nauczycieli akademickich masek medycznych zakrywających usta i nos.
5. Zaleca się realizację zajęć z zachowaniem dystansu społecznego.
V. Konsultacje dydaktyczne nauczyciel-student, spotkania organizacji studenckich.
W przypadku bezpośrednich spotkań zaleca się respektowanie zaleceń dotyczących zajęć dydaktycznych, w tym dezynfekcji, dystansu społecznego i prawidłowego zakrywania nosa i ust ochronnymi maseczkami chirurgicznymi.
INNE OBIEKTY
VI. Akademiki
1. Przyciski w windach, uchwyty na piętrach powinny być regularnie dezynfekowane.
2. Należy zabezpieczyć domy studenckie w środki do dezynfekcji dłoni (zalecana lokalizacja przy wejściu do budynku i na każde piętro oraz w łazienkach).
3. Należy zapewnić bieżącą dezynfekcję toalet, klatek schodowych, korytarzy, kuchni i łazienek.
VII. Biblioteka
1. Zaleca się stosowanie masek medycznych podczas korzystania z zasobów bibliotecznych „czytelnia”.
2. Zaleca się przestrzeganie dystansu społecznego.
3. Wskazana jest dezynfekcja powierzchni dotykowych środkiem dezynfekcyjnym na bazie alkoholu (powyżej 60%).
4. Należy zapewnić bieżącą dezynfekcję toalet, klatek schodowych.
5. Zaleca się dezynfekcję wykorzystanego zbioru bibliotecznego poprzez naświetlanie promieniami z lamp UVC.