Inwestujemy w dydaktykę

W CNIM uruchomiono multisystemową pracownię komputerową sfinansowaną w ramach projektu Dolnośląscy Liderzy Medycyny. To pierwsza tak duża, uniwersalna i nowoczesna pracownia w kraju i pod wieloma względami - jedna z nielicznych w Europie.

Wyposażenie pracowni zostało dostarczone jako element jednego z zadań projektu „Dolnośląscy Liderzy Medycyny (DLM)”, które dotyczy między innymi organizacji kursów podnoszących kompetencje informatyczne kadry administracyjnej i kierowniczej, w tym szkoleń z zakresu wykorzystania oprogramowania we wszystkich popularnych obecnie systemach operacyjnych. Na realizację tego celu przeznaczono niespełna 400 tysięcy złotych, dzięki czemu sala została wyposażona w 31 nowoczesnych stanowisk, na które składają się z komputery i tablety multimedialne.
Należy wspomnieć, że pracownia jest przystosowana do pracy w trybie modułowym, co jest często stosowane na amerykańskich uczelniach. To rozwiązanie pozwalające zaoszczędzić miejsce, ale także zabezpieczyć sprzęt. Po schowaniu komputerów w dedykowanej zabudowie meblowej, pomieszczenie możemy wykorzystać również jako tradycyjną salę szkoleniową — tłumaczy lek. Łukasz Gojny, koordynator projektu DLM.


fot. Tomasz Walów



Pracownia będzie również wykorzystana w kolejnym z zadań projektu, które dotyczy wprowadzenia innowacyjnego systemu komputerowo wspomaganego modelowania i wytwarzania (CAD/CAM) do programu kształcenia na Wydziale Lekarsko-Stomatologicznym.
CAD/CAM w stomatologii polega m. in. na komputerowo wspomaganym projektowaniu i frezowaniu pełnoceramicznych uzupełnień protetycznych. Dzięki wprowadzeniu tego systemu, studenci, którzy już teraz w ramach zajęć w Katedrze Stomatologii Zachowawczej z Endodoncją oraz w Katedrze i Zakładzie Protetyki Stomatologicznej wykorzystują skanery wewnątrzustne, w ramach pracy domowej czy samorozwoju - będą mogli opracowywać w pracowni pozyskane obrazy, aby efektem końcowym był zaprojektowany w trójwymiarze produkt — dodaje Łukasz Gojny.

Pozostali studenci innych wydziałów oraz pracownicy dydaktyczni i administracyjni UMW również skorzystają z sali informatycznej w ramach tzw. godzin konsultacji Edukatora. W związku z tym, że obecnie część szkoleń i zajęć odbywa się z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość, pomoc techniczna często bywa niezbędna.
Zapraszamy, jeśli pojawiają się jakieś kłopoty związane z wykorzystaniem oprogramowania biurowego, logowaniem do systemu centralnej autoryzacji i wykorzystaniem, już niebawem - elektronicznego obiegu dokumentów. Z pomocą Edukatora, mgr inż. Wojciecha Wrony, jesteśmy gotowi na pomoc wszystkim potrzebującym użytkownikom — zachęca Łukasz Gojny.
Dużym krokiem w skali uczelni będzie również wprowadzenie ogólnouczelnianego systemu e-learningu. To osobne zadanie projektu Dolnośląscy Liderzy Medycyny, ale w połączeniu z pracownią informatyczną pozwoli efektywnie przeprowadzić dodatkowe szkolenia i kursy podnoszące „umiejętności miękkie" oraz rozpocząć proces standaryzacji egzaminów, w trakcie których studenci będą rozwiązywali testy online pod okiem egzaminatora.
Będziemy dążyli do tego, żeby tak dobrze wyposażonych sal informatycznych było dla studentów więcej i aby stale podnosić standard jakości kształcenia. Mam nadzieję, że tym samym również podniesiemy między innymi wyniki egzaminów LEK i LDEK — mówi Prorektor ds. Studentów i Dydaktyki prof. dr hab. Agnieszka Piwowar.

Wyposażenie sali, które znajduje się obecnie w jednym z pomieszczeń Centrum Naukowej Informacji Medycznej będzie służyć uczelni nie tylko w okresie trwałości projektu.
Sala docelowo zostanie przeniesiona do Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnego, które jest w końcowej fazie inwestycji przy ul. Wojciecha z Brudzewa. To tam dalej będzie w perspektywie wielu lat użytkowana przez studentów i pracowników UMW — dodaje Prorektor ds. Nauki prof. dr hab. Piotr Dzięgiel, Kierownik projektu Dolnośląscy Liderzy Medycyny.
Powstanie nowej sali to przykład skutecznej realizacji konkretnych założeń projektowych, wpisujących się w strategię rozwoju Uczelni, które nie zakończą się z momentem rozliczenia projektu, ale  będą kontynuowane i rozwijane w dalszej perspektywie. To również przykład współpracy, ciągłości i spójności działań mających na celu stałe podnoszenie jakości kształcenia na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu.

Logo projektu Dolnośląscy Liderzy Medycyny
„Dolnośląscy liderzy Medycyny wdrożenie zintegrowanego programu podnoszenia kompetencji studentów, doktorantów, kadry dydaktycznej i administracyjnej Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu” - program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach III Osi Priorytetowej Szkolnictwo Wyższe dla gospodarki i rozwoju  Programu Operacyjnego Wiedza  Edukacja Rozwój, Działanie 3.5.