Zalecenia dla studentów i pracowników Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu dotyczące zapobiegania zakażeniu SARS-CoV-2 w semestrze zimowym 202/2021 podczas prowadzenia zajęć. Aktualizacja z dnia 29.11.2020 r.
Zalecenia dla studentów i pracowników Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu dotyczące zapobiegania zakażeniu SARS-CoV-2
w semestrze zimowym 2020/2021
Zajęcia kliniczne i zajęcia praktyczne – Wydziały WL, WLS, WF, WNOZ
- Przed rozpoczęciem każdego bloku student ma obowiązek (czynność powtarzana) zapoznania się z materiałami edukacyjnymi dotyczącymi zapobiegania zakażeniu SARS-CoV-2; a osoba prowadząca zajęcia zobowiązana jest do weryfikacji wiedzy przed rozpoczęciem zajęć. W zajęciach udział mogą wziąć tylko te osoby, które zaliczą sprawdzian dotyczący zapobiegania zakażeniom SARS-COV 2
- Do zajęć przystąpić mogę tylko te osoby, które są zdrowe, nie mają objawów sugerujących chorobę zakaźną takich jak: podwyższona temperatura ciała, katar, kaszel, duszność, zaburzenia węchu i smaku, ból gardła, bóle w klatce piersiowej, biegunka, nie miały w ciągu ostatnich 14 dni kontaktu z osobą zakażoną SARS-CoV-2, nie przebywają we wspólnym mieszkaniu z osobą na kwarantannie lub izolacji w warunkach domowych albo same nie są objęte kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych. Nie stosują aktualnie z powodu gorączki i/lub infekcji leków przeciwgorączkowych i/lub ma p/zapalnych.
UWAGA: KAŻDA OSOBA PREZENTUJĄCA WYŻEJ WYMIENIONE OBJAWY MA BEZWZGLĘDNY ZAKAZ UDZIAŁU W ZAJĘCIACH.
Jednostki, w których nie powinny odbywać się zajęcia praktyczne i kliniczne:
- Strefy czerwone w szpitalach
- SOR z wyjątkiem studentów kierunku Ratownictwo Medyczne i Wydział Lekarski 6 rok
- Oddziały zakaźne - WSS przy ul. Koszarowej we Wrocławiu) gdzie dominują chorzy na Covid-19
- Klinika Chorób Zakaźnych przy ul. Chałubińskiego
- Oddziały hematologiczne: dorosłych i dzieci
- Wszystkie inne części oddziałów w USK, w ramach, których odbywa się hospitalizacja pacjentów COVID-19
- Zawsze, jeśli istnieje ryzyko podejrzenia lub zakażenia SARS – CoV -2
Przygotowanie studentów do udziału w zajęciach praktycznych lub ćwiczeniach klinicznych - Wydziały WL, WLS, WF, WNOZ
- Medyczna maska chirurgiczna
- Odzież robocza (mundurek medyczny + jednorazowe ubranie flizelinowe)
- Jednorazowe rękawice
- Przyłbica (jeśli student lub pracownik chce zwiększyć komfort zabezpieczenia)
- Płyn do dezynfekcji dłoni
W przypadku wykonywania procedur z wytwarzaniem aerozolu i podczas zajęć w Poliklinice stomatologicznej (kontakt z j. ustną pacjenta) ŚOI chroniące przed transmisją drogą powietrzno-kropelkową i powietrzno-pyłową
- Półmaski z filtrem FFP2
- Odzież robocza (odzież medyczna + jednorazowe ubranie flizelinowe)
- Jednorazowe rękawice (należy rozważyć użycie techniki podwójnych rękawic
- Przyłbica
Nauczyciel prowadzący zajęcia nadzoruje poprawność przygotowania studentów do zajęć. Stosowanie rękawic jednorazowych, dezynfekcja rąk oraz wymiana maski chirurgicznej w zależności od czasu trwania zajęć i realizowanych czynności podczas zajęć.
Zajęcia teoretyczne, wykładowe, seminaria, ćwiczenia niekliniczne i lektoraty
ZALECANA FORMA WG STANDARDU KSZTAŁCENIA DLA DANEGO KIERUNKU I USTALEŃ Z DZIEKANEM DANEGO WYDZIAŁU.
Przygotowanie studentów do udziału w zajęciach teoretycznych: laboratoria, ćwiczenia niekliniczne, anatomia, fizjologia, patologia, CSM i pracownie pielęgniarskie lub pracownie ratowników medycznych - Wydziały WL, WLS, WF, WNOZ
- Liczba osób w pomieszczeniu zależności od powierzchni
- Utrzymanie dystansu 1,5-metra od poszczególnych ćwiczących,
- Obowiązkowo maski chirurgiczne lub bawełniane
- Rękawice jednorazowe, jeśli specyfika zajęć tego wymaga
- Rozmieszczenie płynu do dezynfekcji lub umożliwienie mycia rąk,
- Zajęcia trwające po 45 minut z przerwą 15 minut na wietrzenie sali,
- Po każdej grupie dezynfekcja powierzchni dotykowych – środkiem dezynfekcyjnym na bazie alkoholu (powyżej 60%).
- W miarę możliwości można stosować fizyczne bariery (szklane lub plastikowe szyby).
- Dodatkowo należy zadbać o ruch studentów i korzystanie z szatni tak jak w przypadku egzaminów teoretycznych: dezynfekcja szatni i węzłów sanitarnych po każdej grupie studentów
Pracownie komputerowe, techniczne, symulowane:
- Na sali powinien być dostępny środek do dezynfekcji rąk - studenci mają obowiązek zdezynfekować ręce przed przystąpieniem do pracy komputerowej.
- Po każdych zajęciach i przed przyjściem nowej grupy wskazana jest dezynfekcja powierzchni kontaktowych: wyłączniki, biurko, klawiatura, myszka, w przypadku klawiatury istnieje możliwość zastosowania folii, którą można zmieniać po każdej grupie. Folia nie zwalnia z dezynfekcji klawiatury.
- Każdy student powinien posiadać własny długopis i notatnik
- Wskazane wietrzenie pomieszczenia co 1 godzinę
- Studenci i nauczyciele akademiccy przebywają w pracowniach w maseczkach chirurgicznych i zadbać o prawidłowe ich stosowanie (po zawilgoceniu zmiana, zakrycie nosa i ust).
- Obowiązek realizowania zajęć z zachowaniem dystansu społecznego (odległość pomiędzy osobami 1,5 metra).
Akademik
- Należy rozważyć zredukowanie liczby studentów w pokojach (do 2 osób)
- Ograniczenie użytkowania windy (za wyjątkiem sytuacji szczególnych, gdzie po uzgodnieniu z administratorem obiektu dopuszczalne jest korzystanie z windy przez 2 osoby w jednym czasie. Powinny one stać w możliwie największej odległości od siebie i mieć założoną ochronę ust i nosa.
- Przyciski w windach, uchwyty na piętrach powinny być regularnie dezynfekowane (powinno się prowadzić ewidencję dezynfekowań, monitorowaną przez administratora budynku).
- Przy windach zamieścić informację (dwujęzyczną), dotyczącą ograniczenia możliwości korzystania z urządzeń z przeznaczeniem tylko dla osób ze wskazań zdrowotnych lub dla transportu sprzętu ciężkiego, limitu osób oraz obowiązku zakrywania ust i nosa w czasie, kiedy w windzie znajdują się dwie osoby.
- Należy zabezpieczyć domy studenckie w środki do dezynfekcji dłoni (zalecana lokalizacja przy wejściu do budynku i na każde piętro oraz w łazienkach.
- Należy zapewnić bieżącą dezynfekcję toalet, klatek schodowych, korytarzy, kuchni i łazienek.
- Należy ograniczyć liczbę osób przebywających w jednej łazience, na drzwiach wejściowych powinna zostać umieszczona informacja na temat maksymalnej liczby osób, które mogą znajdować się wewnątrz. Zaleca się korzystanie z 1 łazienki o połowę osób mniej niż wynosi liczba toalet i/lub kabin prysznicowych.
- Należy wprowadzić obowiązek weryfikacji czystości przez administratora budynku.
- Rekomenduje się, monitoring codziennych prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania w czystości ciągów komunikacyjnych, dezynfekowania powierzchni dotykowych: poręczy, klamek, włączników światła, klawiatur, myszek, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich.
- Wskazane stworzenie osobnego regulaminu dotyczącego postępowania w związku z pandemią SARS-CoV-2. – rekomendowane jest przygotowanie pomieszczenia do izolacji studentów podejrzanych o zakażenie SARS-CoV – 2, do czasu uzyskania wyniku wymazu PCR. W przypadku pewnego rozpoznania zakażenia przekazanie studenta do izolacji w warunkach szpitalnych i lub wyznaczonego izolatorium.
- Sugeruje się zmniejszenie liczby stanowisk w miejscu przeznaczonym do wspólnej nauki studentów – redukcja miejsc siedzących o połowę, tak aby przestrzegać przepisowych 4 metrów kw. na osobę. W miejscu wspólnej nauki utrzymanie dystansu społecznego (1,5 m), stosowanie masek bawełnianych lub przyłbic.
- Dezynfekcja powierzchni dotykowych 70% alkoholem po każdym studencie.
- Sugeruje się zastosowanie barier (płyty z pleksi) w celu oddzielenie poszczególnych stanowisk tak aby umożliwić bezpieczne korzystanie.
Zaleca się, aby osoby pracujące na terenie akademików (portiernia, szatnia, sprzątanie) poruszały się po terenie w maskach chirurgicznych lub bawełnianych zawsze podczas kontaktu z innymi osobami.
ADMINISTRATOR BUDYNKU (AKADEMIKI) NADZORUJE I ODPOWIADA ZA WDROŻENIE ZALECEŃ I ICH PRAWIDŁOWOŚĆ NA TERENIE OBIEKTU.
Biblioteka
- Korzystanie z zasobów bibliotecznych „czytelnia” możliwe jest tylko w maskach bawełnianych lub chirurgicznych i rękawiczkach jednorazowych
- Zaleca się wydzielenie boksów dla pojedynczych osób z utrzymaniem zaleconej odległości (1,5 m dystansu społecznego w każdą stronę)
- Ograniczenie przy stolikach w czytelni liczby miejsc o połowę
- Sugeruje się zastosowanie barier (płyty z pleksi) w celu oddzielenie poszczególnych stanowisk tak aby umożliwić bezpieczne korzystanie.
- Dezynfekcja powierzchni dotykowych środkiem dezynfekcyjnym na bazie alkoholu (powyżej 60%)
- Należy zapewnić bieżącą dezynfekcję toalet, klatek schodowych
- Pracownicy biblioteki pracują w środkach ochrony indywidualnej.
- Dezynfekcja wykorzystanego zbioru bibliotecznego poprzez naświetlanie promieniami z lamp UVC
TESTOWANIE PRACOWNIKÓW I STUDENTÓW ZGODNIE Z PROCEDURĄ UCZELNIANĄ link do procedury: https://www.umed.wroc.pl/content/nowa-procedura-postepowania-w-przypadku...
Opracowały: Brygida Knysz i Beata Jankowska-Polańska