Cel działalności
Zapewnienie systemowego formalno-prawnego, finansowego i merytorycznego nadzoru podmiotów, dla których Uniwersytet pełni funkcję założycielską lub właścicielską.

Kluczowe zadania
W zakresie nadzoru nad Uniwersyteckim Szpitalem Klinicznym

  1. Nadzór nad szpitalem klinicznym, dla którego Uczelnia jest podmiotem tworzącym (zwanym dalej „szpitalem klinicznym”) oraz kontrola i ocena jego działalności, w szczególności na podstawie
    art. 121 ustawy o działalności leczniczej, w tym:
    1. nadzór nad zgodnością działań szpitala klinicznego z przepisami prawa, statutem
      i regulaminem organizacyjnym oraz pod względem celowości, gospodarności i rzetelności,
    2. kontrola i ocena realizacji zadań szpitala klinicznego określonych w regulaminie organizacyjnym i statucie oraz dostępności udzielanych świadczeń zdrowotnych,
    3. kontrola i ocena prawidłowości gospodarowania przez szpital kliniczny mieniem oraz środkami publicznymi, w tym wykorzystania majątku w celach komercyjnych,
    4. kontrola i ocena gospodarki finansowej szpitala klinicznego.
  2. Przygotowywanie raportów z kontroli i oceny działalności szpitala klinicznego, o której mowa
    w ust. 1.
  3. Dokonywanie miesięcznej analizy sytuacji finansowej szpitala klinicznego, ze szczególnym uwzględnieniem przychodów, kosztów i zobowiązań, na potrzeby władz Uczelni.
  4. Przygotowywanie danych, informacji, zestawień, analiz prawno-ekonomicznych i opinii dotyczących działalności szpitala klinicznego, na potrzeby władz Uczelni.
  5. Gromadzenie dokumentacji związanej z funkcjonowaniem szpitala klinicznego.
  6. Koordynowanie przekazywania środków finansowych z Ministerstwa Zdrowia dotyczących zakupów inwestycyjnych.
  7. Prowadzenie rejestru kontroli zewnętrznych szpitala klinicznego, współpraca ze szpitalem klinicznym w zakresie prowadzonych kontroli oraz nadzór nad wykonaniem zaleceń pokontrolnych.
  8. Nadzór nad sporządzaniem kwartalnych sprawozdań o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych (Rb-Z), o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych (Rb-N), a także rocznych sprawozdań uzupełniających dotyczących zobowiązań (Rb-UZ) i należności (Rb-UN), przekazywanie sprawozdań do Głównego Urzędu Statystycznego.
  9. Weryfikacja, polegająca na analizie oraz dokonaniu akceptacji poprzez klucz elektroniczny następujących kwartalnych sprawozdań: MZ-BFA, stanowiący skrócone kwartalne sprawozdanie finansowe oraz zestawienie struktury zobowiązań w podziale na całkowite i wymagalne, a także klasyfikowanych ze względu na pozycję bilansową, przekazywanie sprawozdań do Ministerstwa Zdrowia poprzez elektroniczny System Statystyki Ochrony Zdrowia (SSRMZ).
  10. Sporządzanie sprawozdania PF-OSPR, stanowiącego zbiorczy projekt budżetu na dany rok i następne 4 lata.
  11. Monitorowanie spłaty kredytów zaciągniętych przez szpital kliniczny, poręczonych przez Uczelnię.
  12. Analiza rocznych sprawozdań finansowych szpitala klinicznego oraz raportów biegłych rewidentów dotyczących tych sprawozdań.
  13. Nadzór nad przestrzeganiem harmonogramu sprawozdawczości, obowiązującego szpital kliniczny.
  14. Uczestniczenie w posiedzeniach rady społecznej szpitala klinicznego oraz w spotkaniach dyrekcji szpitala klinicznego z przedstawicielami związków zawodowych działających w szpitalu.
  15. Obsługa merytoryczna Komisji ds. Restrukturyzacji Uczelni i Szpitali Klinicznych.
  16. Przygotowywanie, w zakresie swoich kompetencji, materiałów na posiedzenia Senatu Uczelni związane z działalnością szpitala klinicznego.
  17. Kontrola zawierania i wykonywania umów zawieranych przez Uczelnię ze szpitalem klinicznym, jednostkami sprawującymi opiekę zdrowotną, dla których Uczelnia jest organem założycielskim, jednostkami działającymi na tzw. „bazie obcej”, a także z podmiotami zewnętrznymi sprawującymi opiekę zdrowotną oraz kontrola realizacji zobowiązań pomiędzy szpitalem klinicznym i Uczelnią, w tym rozliczania dotacji na dydaktykę kliniczną.
  18. Kontrola zawierania i wykonywania umów na dydaktykę kliniczną zawieranych przez szpital kliniczny z innymi podmiotami.
  19. Inne zadania i kontrole zlecone przez władze Uczelni.

W zakresie nadzoru właścicielskiego

  1. Prowadzenie rejestru podmiotów, dla których Uczelnia pełni funkcję właścicielską oraz rejestru umów zawartych z tymi podmiotami.
  2. Kontrola wywiązywania się przez organy spółek, których Uniwersytet jest właścicielem lub ma
    w nich udziały lub akcje z obowiązku przewidzianego prawem i umowami spółek, składania sprawozdań i podjętych uchwał do KRS i urzędu skarbowego.
  3. Przygotowywanie danych, informacji, zestawień, analiz prawno-ekonomicznych, opinii dotyczących działalności podmiotów wymienionych w ust. 1, przygotowywanie wniosków
    i rekomendacji zmian.
  4. Dokonywanie analizy sytuacji finansowej podmiotów wymienionych w ust. 1, ze szczególnym uwzględnieniem przychodów, kosztów i zobowiązań, na potrzeby władz Uczelni.
  5. Gromadzenie dokumentacji związanej z funkcjonowaniem podmiotów wymienionych
    w ust. 1.
  6. Uczestniczenie w posiedzeniach rad nadzorczych podmiotów wymienionych w ust. 1, na polecenie władz Uczelni.
04.04.2022