Cel działalności
Zapewnienie systemowego formalno-prawnego, finansowego i merytorycznego nadzoru podmiotów, dla których Uniwersytet pełni funkcję założycielską lub właścicielską.
Kluczowe zadania
W zakresie nadzoru nad Uniwersyteckim Szpitalem Klinicznym
- Nadzór nad szpitalem klinicznym, dla którego Uczelnia jest podmiotem tworzącym (zwanym dalej „szpitalem klinicznym”) oraz kontrola i ocena jego działalności, w szczególności na podstawie
art. 121 ustawy o działalności leczniczej, w tym:- nadzór nad zgodnością działań szpitala klinicznego z przepisami prawa, statutem
i regulaminem organizacyjnym oraz pod względem celowości, gospodarności i rzetelności, - kontrola i ocena realizacji zadań szpitala klinicznego określonych w regulaminie organizacyjnym i statucie oraz dostępności udzielanych świadczeń zdrowotnych,
- kontrola i ocena prawidłowości gospodarowania przez szpital kliniczny mieniem oraz środkami publicznymi, w tym wykorzystania majątku w celach komercyjnych,
- kontrola i ocena gospodarki finansowej szpitala klinicznego.
- nadzór nad zgodnością działań szpitala klinicznego z przepisami prawa, statutem
- Przygotowywanie raportów z kontroli i oceny działalności szpitala klinicznego, o której mowa
w ust. 1. - Dokonywanie miesięcznej analizy sytuacji finansowej szpitala klinicznego, ze szczególnym uwzględnieniem przychodów, kosztów i zobowiązań, na potrzeby władz Uczelni.
- Przygotowywanie danych, informacji, zestawień, analiz prawno-ekonomicznych i opinii dotyczących działalności szpitala klinicznego, na potrzeby władz Uczelni.
- Gromadzenie dokumentacji związanej z funkcjonowaniem szpitala klinicznego.
- Koordynowanie przekazywania środków finansowych z Ministerstwa Zdrowia dotyczących zakupów inwestycyjnych.
- Prowadzenie rejestru kontroli zewnętrznych szpitala klinicznego, współpraca ze szpitalem klinicznym w zakresie prowadzonych kontroli oraz nadzór nad wykonaniem zaleceń pokontrolnych.
- Nadzór nad sporządzaniem kwartalnych sprawozdań o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych (Rb-Z), o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych (Rb-N), a także rocznych sprawozdań uzupełniających dotyczących zobowiązań (Rb-UZ) i należności (Rb-UN), przekazywanie sprawozdań do Głównego Urzędu Statystycznego.
- Weryfikacja, polegająca na analizie oraz dokonaniu akceptacji poprzez klucz elektroniczny następujących kwartalnych sprawozdań: MZ-BFA, stanowiący skrócone kwartalne sprawozdanie finansowe oraz zestawienie struktury zobowiązań w podziale na całkowite i wymagalne, a także klasyfikowanych ze względu na pozycję bilansową, przekazywanie sprawozdań do Ministerstwa Zdrowia poprzez elektroniczny System Statystyki Ochrony Zdrowia (SSRMZ).
- Sporządzanie sprawozdania PF-OSPR, stanowiącego zbiorczy projekt budżetu na dany rok i następne 4 lata.
- Monitorowanie spłaty kredytów zaciągniętych przez szpital kliniczny, poręczonych przez Uczelnię.
- Analiza rocznych sprawozdań finansowych szpitala klinicznego oraz raportów biegłych rewidentów dotyczących tych sprawozdań.
- Nadzór nad przestrzeganiem harmonogramu sprawozdawczości, obowiązującego szpital kliniczny.
- Uczestniczenie w posiedzeniach rady społecznej szpitala klinicznego oraz w spotkaniach dyrekcji szpitala klinicznego z przedstawicielami związków zawodowych działających w szpitalu.
- Obsługa merytoryczna Komisji ds. Restrukturyzacji Uczelni i Szpitali Klinicznych.
- Przygotowywanie, w zakresie swoich kompetencji, materiałów na posiedzenia Senatu Uczelni związane z działalnością szpitala klinicznego.
- Kontrola zawierania i wykonywania umów zawieranych przez Uczelnię ze szpitalem klinicznym, jednostkami sprawującymi opiekę zdrowotną, dla których Uczelnia jest organem założycielskim, jednostkami działającymi na tzw. „bazie obcej”, a także z podmiotami zewnętrznymi sprawującymi opiekę zdrowotną oraz kontrola realizacji zobowiązań pomiędzy szpitalem klinicznym i Uczelnią, w tym rozliczania dotacji na dydaktykę kliniczną.
- Kontrola zawierania i wykonywania umów na dydaktykę kliniczną zawieranych przez szpital kliniczny z innymi podmiotami.
- Inne zadania i kontrole zlecone przez władze Uczelni.
W zakresie nadzoru właścicielskiego
- Prowadzenie rejestru podmiotów, dla których Uczelnia pełni funkcję właścicielską oraz rejestru umów zawartych z tymi podmiotami.
- Kontrola wywiązywania się przez organy spółek, których Uniwersytet jest właścicielem lub ma
w nich udziały lub akcje z obowiązku przewidzianego prawem i umowami spółek, składania sprawozdań i podjętych uchwał do KRS i urzędu skarbowego. - Przygotowywanie danych, informacji, zestawień, analiz prawno-ekonomicznych, opinii dotyczących działalności podmiotów wymienionych w ust. 1, przygotowywanie wniosków
i rekomendacji zmian. - Dokonywanie analizy sytuacji finansowej podmiotów wymienionych w ust. 1, ze szczególnym uwzględnieniem przychodów, kosztów i zobowiązań, na potrzeby władz Uczelni.
- Gromadzenie dokumentacji związanej z funkcjonowaniem podmiotów wymienionych
w ust. 1. - Uczestniczenie w posiedzeniach rad nadzorczych podmiotów wymienionych w ust. 1, na polecenie władz Uczelni.
04.04.2022