Zielona uczelnia – podsumowanie pomysłów konkursowych

Ostateczne wyniki konkursu ukażą się między 6 a 9 lipca, ale już dziś przedstawiamy podsumowanie nadesłanych przez Państwa pomysłów. Niech zachęcą Państwa do zgłębiania tematów ekologicznych i podejmowania własnych małych kroków.

Dziękujemy za zaangażowanie i troskę o środowisko! Nie łatwo wyłonić rozwiązania najbardziej kreatywne, realne do wykorzystania, najciekawiej opisane i mające realny pozytywny wpływ na środowisko. Jury postanowiło już teraz podzielić się z Państwem częścią pomysłów i zaobserwowanymi tendencjami w zgłoszeniach. Może zainspirują Państwa do własnego zgłębiania tematu i podejmowania w swoim życiu drobnych zmian proekologicznych.

W kategorii „Rozwiązanie ekologiczne swoje pomysły głosiło 17 osób. W sumie wpłynęło od nich 55 różnych rozwiązań, dlatego nie sposób podać tutaj ich wszystkich. Niektóre z nich powtarzały się częściej, pokazując na jakich projektach najbardziej zależy społeczności uczelni.

Najczęściej, bo aż 8 razy zgłoszono pomysł utworzenia łąk kwietnych na terenach należących do uczelni. Czemu służą łąki kwietne? Łąka to przestrzeń do życia dla wielu gatunków roślin i zwierząt, w tym owadów zapylaczy. Pomaga magazynować wodę, walczyć ze smogiem i ochładzać powietrze. Jest bardziej ekologicznym rozwiązaniem niż trawnik, do utrzymania którego wymagane jest koszenie i używanie środków chemicznych.

Inne zgłoszone rozwiązania skupione na warunkach przyjaznych dla zwierząt to montaż domków dla owadów, budek dla jeżyków czy karmników dla ptaków. Zgłoszono również propozycje sadzenia nowej roślinności – nie tylko drzew ale i bluszczu.

Drugie co do popularności rozwiązanie dotyczyło zamontowania na terenie uczelni „poidełek” – ogólnodostępnych kraników z wodą zdatną do picia. 6 osób podkreśliło wartość tego rozwiązania. Miałoby ono przede wszystkim zmniejszyć zużycie plastiku. Studenci i pracownicy nie musieliby kupować wody w butelkach, żeby zaspokoić pragnienie. 

Oszczędzaniu wody miały służyć zbiorniki na wodę deszczową w zielonych obszarach uczelni czy rozwiązania łączące umywalkę z rezerwuarem w toalecie, tak by dwukrotnie wykorzystać tę samą wodę: najpierw do mycia rąk, a potem do spłukania toalety.

Panele fotowoltaiczne i solarne były wymieniane w wielu miejscach i formach: montowane na dachach budynków, w specjalnych ławkach solarnych, jako wspomaganie napędu karetek, czy jako element wytwarzający energię dla całego systemu stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Wśród zgłoszeń pojawiała się również alternatywa dla paneli solarnych, czyli ogniwa perowskitowe wytwarzane przez polską firmę pod Wrocławiem.

Oszczędzaniu energii elektrycznej miało służyć m.in. wiele pomysłów związanych z wtórym wykorzystaniem ciepła lub zabezpieczeniem jego „ucieczki”, a także zamontowanie czujników ruchu, które powodowałyby zapalanie się i gaszenie światła na korytarzach.

Wiele pomysłów dotyczyło ograniczenia zużywania plastiku. Stąd popularność pomysłu o zmianie opakowań plastikowych w barach uczelnianych na inne tworzywa, promocja noszenia własnych opakowań i kubków, butelkomaty dające różne „bonusy” w zamian za oddanie plastikowych butelek itd.

Zwracano też uwagę na zmniejszanie zużycia papieru, zwłaszcza w administracji uczelni, ale i w ramach przeprowadzania egzaminów przez nauczycieli akademickich. Zalecano użycie papieru z recyklingu jak i wprowadzenie innych systemów umożliwiających obieg dokumentów czy zdawanie egzaminów w wersji elektronicznej.

Aby zmniejszyć ilość spalin wytwarzanych przez ruch samochodowy proponowano m.in. polepszenie infrastruktury dla rowerzystów, grywalizacje motywujące do wybierania alternatywnych form transportu czy utworzenie platformy umożliwiającej umawianie się na wspólne przejazdy.

W zgłoszeniach przewijał się też temat diety wegańskiej (przemysłowa hodowla zwierząt jest przyczyną ogromnej części emisji gazów cieplarnianych) i ułatwienia segregacji odpadów przez zwiększenie dostępności odpowienich koszy. Nawet po zakończeniu konkursu spłynęło kilka propozycji – nie dla nagród, ale z chęci zmian uczelni na bardziej „zieloną”.

Zachęcamy do zgłębiania tematów ekologicznych. Nauka w tym zakresie dynamicznie się rozwija, a prawdziwe efekty widoczne są często dopiero po wprowadzeniu konkretnych technologii na szerszą skalę. Ciekawym przykładem może być dyskusja, która pojawia się w sieci wokół samochodów elektrycznych. Pojawiają się w niej m.in. twierdzenia, że o ile sama jazda samochodem elektrycznym ogranicza wydzielanie dwutlenku węgla, to np. baterie wykorzystywane w samochodzie są trudne do utylizacji bez zanieczyszczenia środowiska zawartymi w nich środkami chemicznymi.

Rozwiązanie konkursu pojawi się na stronie internetowej między 6 a 9 lipca, ze zwycięzcami skontaktujemy się drogą mailową. Wszystkie zebrane propozycje zostaną przekazane do przeanalizowania zespołowi, który ma czuwać nad kwestiami ekologii na uczelni.