Zalecenia odnośnie prowadzenia zajęć w semestrze letnim

Zespół ds. zarządzania kryzysowego przygotował zalecenia dla studentów, doktorantów i pracowników dotyczące zapobiegania zakażeniu SARS-CoV-2 w semestrze letnim roku akademickiego 2021/2022.

SEMESTR LETNI ROKU AKADEMICKIEGO 2021/2022
Zalecenia dla studentów, doktorantów i pracowników 
Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu 
dotyczące zapobiegania zakażeniu SARS-CoV-2 w semestrze letnim
roku akademickiego 2021/2022.

 
UWAGA: Zalecenia mogą ulec zmianie w zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej

           

PAMIĘTAJMY!        
SZCZEPIENIE NIE ZWALNIA NAS Z OBOWIĄZKU 
BYCIA ODPOWIEDZIALNYM ZA SIEBIE I INNYCH
ORAZ PRZESTRZEGANIA PODSTAWOWYCH ZASAD BHP

 
ZALECENIA OGÓLNE 

•    Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 25 marca 2022 poz. 679 w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii do dnia 30 kwietnia 2022 r. podtrzymuje się bezwzględny nakaz zakrywania maseczką ust i nosa w budynkach, w których prowadzona jest działalność lecznicza oraz w aptekach.

•    Należy unikać gromadzenia się  studentów w szatniach, na korytarzach, w barze Kardamon i innych miejscach ogólnodostępnych. 

•    Zaleca się przestrzeganie dystansu społecznego. 

•    Rekomendujemy zakrywanie ust i nosa maską co najmniej chirurgiczną, w budynkach na terenie Uczelni. 

•    Zaleca się okresowe wietrzenie pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia: w ciągu zajęć, w przerwach pomiędzy zajęciami, w czasie wolnym od zajęć.

•    W czasie przerw zaleca się unikanie grupowego spożywania posiłków.

•    Zaleca się dezynfekcję powierzchni kontaktowych na salach dydaktycznych, po zajęciach każdej kolejnej grupy, przy użyciu środków dezynfekcyjnych na bazie alkoholu.

•    Do zajęć mogą przystąpić osoby zdrowe, niewykazujące objawów choroby zakaźnej, takich jak: podwyższona temperatura ciała, katar, kaszel, duszność, zaburzenia węchu i smaku, ból gardła, bóle w klatce piersiowej, biegunka i aktualnie nie stosują leków przeciwgorączkowych i/lub p/zapalnych z powodu gorączki i/lub infekcji.

UWAGA: KAŻDA OSOBA PREZENTUJĄCA WYŻEJ WYMIENIONE OBJAWY MA BEZWZGLĘDNY ZAKAZ UDZIAŁU W ZAJĘCIACH I POWINNA NIEZWŁOCZNIE ZGŁOSIĆ SIĘ DO LEKARZA POZ. 

ZASADY PROWADZENIA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH
I. Ćwiczenia kliniczne i zajęcia praktyczne przy pacjencie - Wydziały WL, WLS, WNoZ, WF:

1.    Medyczna maska chirurgiczna zakrywająca usta i nos.
2.    Odzież robocza (odzież medyczna + jednorazowe ubranie flizelinowe).
3.    Rękawice jednorazowe  (w zależności od wykonywanych czynności na zajęciach).
4.    Płyn do dezynfekcji dłoni.
5.    Każdy student odbywający zajęcia w podmiotach leczniczych zobowiązany jest do umycia rąk wodą i mydłem oraz ich dezynfekcji przed wejściem na oddział. Czynności te student powtarza przy opuszczaniu oddziału.
6.   Zaleca się częstą dezynfekcję rąk podczas zajęć. 

UWAGA: W przypadku wykonywania procedur z wytwarzaniem aerozolu oraz podczas zajęć praktycznych w Akademickiej Poliklinice Stomatologicznej (kontakt z j. ustną pacjenta) obowiązuje stosowanie ŚOI chroniących przed transmisją drogą powietrzno-kropelkową i powietrzno-pyłową:

1.    Półmaski z filtrem FFP2.
2.    Odzież robocza (odzież medyczna + jednorazowe ubranie flizelinowe).
3.    Jednorazowe rękawice (należy rozważyć użycie techniki podwójnych rękawic).
4.    Przyłbica.

II. Wykłady odbywają się on-line z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

III. Pozostałe formy zajęć tj.: seminaria, ćwiczenia kierunkowe niekliniczne, ćwiczenia audytoryjne, lektoraty, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia w warunkach symulowanych i ćwiczenia specjalistyczno-magisterskie - Wydziały WL, WLS, WNOZ, WF:

1.    W miarę możliwości, zaleca się utrzymywanie dystansu społecznego.
2.    Zaleca się stosowanie masek medycznych zakrywających usta i nos.
3.    Zaleca się rękawice jednorazowe, jeśli specyfika zajęć tego wymaga.  
4.    Dostęp do płynu dezynfekującego i/lub umożliwienie mycia rąk.
5.    Po każdej grupie dezynfekcja powierzchni dotykowych – środkiem dezynfekcyjnym na bazie alkoholu (powyżej 60%).

IV. Pracownie komputerowe, pracownie umiejętności technicznych:

1.    Na sali powinien być dostępny środek do dezynfekcji rąk - studenci mają obowiązek zdezynfekować ręce przed przystąpieniem do pracy komputerowej albo pracy z pomocami dydaktycznymi (fantomami, symulatorami lub innym sprzętem dydaktycznym).
2.    Po każdych zajęciach i przed przyjściem nowej grupy wskazana jest dezynfekcja powierzchni kontaktowych: wyłączniki, biurko, klawiatura, myszka. W przypadku klawiatury istnieje możliwość zastosowania folii, którą można zmieniać po każdej grupie. Folia nie zwalnia z dezynfekcji klawiatury.
3.    Każdy student powinien posiadać własny długopis i notatnik.
4.    Rekomenduje się stosowanie przez studentów i nauczycieli akademickich masek medycznych zakrywających usta i nos.
5.    Zaleca się  realizację zajęć z zachowaniem dystansu społecznego. 
V. Konsultacje dydaktyczne nauczyciel-student, spotkania organizacji studenckich.
W przypadku bezpośrednich spotkań zaleca się  respektowanie zaleceń dotyczących zajęć dydaktycznych, w tym dezynfekcji, dystansu społecznego i prawidłowego zakrywania nosa i ust ochronnymi maseczkami chirurgicznymi.
 
INNE OBIEKTY
VI. Akademiki

1.    Przyciski w windach, uchwyty na piętrach powinny być regularnie dezynfekowane.
2.    Należy zabezpieczyć domy studenckie w środki do dezynfekcji dłoni (zalecana lokalizacja przy wejściu do budynku i na każde piętro oraz w łazienkach).
3.    Należy zapewnić bieżącą dezynfekcję toalet, klatek schodowych, korytarzy, kuchni i łazienek.

VII. Biblioteka

1.   Zaleca się stosowanie masek medycznych podczas korzystania z zasobów bibliotecznych „czytelnia”.
2.    Zaleca się przestrzeganie  dystansu społecznego. 
3.    Wskazana jest dezynfekcja powierzchni dotykowych środkiem dezynfekcyjnym na bazie alkoholu (powyżej 60%).
4.    Należy zapewnić bieżącą dezynfekcję toalet, klatek schodowych.
5.    Zaleca się dezynfekcję wykorzystanego zbioru bibliotecznego poprzez naświetlanie promieniami z lamp UVC. 

ZALECENIA DOTYCZĄCE KORZYSTANIA Z WIND, TOALET, KLATEK SCHODOWYCH, CODZIENNYCH AKTYWNOŚCI PORZĄDKOWYCH OKREŚLONE POWYŻEJ DOTYCZĄ RÓWNIEŻ WSZYSTKICH POZOSTAŁYCH OBIEKTÓW, W KTÓRYCH ODBYWAJĄ SIĘ ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE, DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA I PRACUJE ADMINISTRACJA UMW.