Podsumowanie Dolnośląskiego Festiwalu Nauki „Nauka 2.0”

Pierwszy raz w swojej 23-letniej historii DFN przeniósł się do sieci. Naukowcy i studenci UMW, bogatsi o doświadczenie nauki zdalnej, znaleźli sposoby, by dzielić się pasją w internecie także z dziećmi i młodzieżą. Przeprowadzili ponad 50 wydarzeń.

Najwięcej zajęć przygotowali pracownicy Wydziałów Lekarskiego i Farmaceutycznego. Zaangażowali się również doktoranci i Samorząd Studentów. 17 września odbyły się pierwsze, a 21 października ostatnie warsztaty prowadzone przez członków społeczności naszej uczelni.


Zajęcia „Zaczarowane laboratorium biochemii” - Katedra i Zakład Biochemii Lekarskiej UMW

Jak porozumieć się w internecie
Jakich narzędzi używali prowadzący? W przypadku zajęć synchronicznych dominowała platforma BBB, ale nie zabrakło też użytkowników Webexa, Skype’a czy MS Teams. Dzięki temu możliwy był bieżący kontakt z uczestnikami zajęć. Przygotowano również relacje na żywo na YouTube. Samorząd Studentów przygotował za to quiz przez formularz Google. Osoby, które wypełniły quiz brały udział w losowaniu nagród. 
Ciekawą formę wybrali również pracownicy Katedry i Zakładu Biochemii. Zaprosili do laboratorium tylko kilkoro dzieci i transmitowali  przebieg pokazu „Zaczarowane laboratorium biochemii” dla innych uczestników. Eksperymenty zostały przeprowadzone przy użyciu odczynników, które można znaleźć w większości w gospodarstw domowych, tak, aby mali widzowie mogli odtworzyć je ponownie. Na zakończenie widzowie pokazu mogli zadawać pytania.


Uczniowie I LO w Bolesławcu po zajęciach "Nieproszeni towarzysze dalekich podróży", prowadzonych przez łączącą się online dr Marię Wesołowską z Katedry i Zakładu Biologii i Parazytologii Lekarskiej UMW 

Tematy
Nawet w ramach tematów medycznych rozpiętość zagadnień była bardzo duża. Wiele z nich odkrywało przed uczestnikami tajniki badań laboratoryjnych i obrazowych, czy konkretnych grup leków. Nie mogło zabraknąć zajęć z pierwszej pomocy, której przecież udzielać może każdy niezależnie od wieku czy zawodu. Dużą gamę tematów zaproponowali też specjaliści medycyny sądowej.  Pandemiczna sytuacja nie była jedynie przeszkodą, ale też inspiracją dla niektórych tematów zajęć np.  „Zarazy, które dziesiątkowały ludzkość” czy „Zarazy i Pandemie XX i XXI wieku - wpływ na historię powszechną i małych społeczności”. Nie zabrakło też tematów interdyscyplinatnych takich jak „Sen jako zjawisko społeczno-kulturowe” czy „Co każdy chłopiec i każda dziewczyna powinni wiedzieć o… atakach terrorystycznych”.

Dostępne nagrania
Niektóre wydarzenia zostały zarejestrowane i nadal są dostępne.

Warsztaty chemiczne w Katedrze i Zakładzie Chemii Analitycznej Wydziału Farmaceutycznego UMW:
1. "Pehametria" - prowadzące: dr Marta Krawczyk, dr Anna Kwiecień
2. "Demonstracja fotometrii płomieniowej" prowadzący: mgr Przemysław Skibiński, dr Igor Mucha, dr Adam Sroka
3. "Oznaczanie jonów cynku metodą miareczkowania kompleksometrycznego" - prowadząca: dr Olimpia Gładysz
4. "Synteza paracetamolu" - prowadzące: dr inż Anna Wójcicka, dr inż. Anna Nowicka-Zuchowska, dr Katarzyna Wiglusz

Wykłady na platformie Webex prowadzone przez dr Martę Nowakowską-Kotas z Katedry i Kliniki Neurologii:
"Płonący mózg - jak wirusy działają na układ nerwowy" - hasło do nagrania: HmTK7k9F
"Czy mózg ma swoje własne serce?" - hasło do nagrania: sVv7XPpy

Wszyscy mamy nadzieję, że w przyszłym roku będziemy mogli gościć dzieci i młodzież w murach naszej Uczelni.