W CNIM uruchomiono multisystemową pracownię komputerową sfinansowaną w ramach projektu Dolnośląscy Liderzy Medycyny. To pierwsza tak duża, uniwersalna i nowoczesna pracownia w kraju i pod wieloma względami - jedna z nielicznych w Europie.
Wyposażenie pracowni zostało dostarczone jako element jednego z zadań projektu „Dolnośląscy Liderzy Medycyny (DLM)”, które dotyczy między innymi organizacji kursów podnoszących kompetencje informatyczne kadry administracyjnej i kierowniczej, w tym szkoleń z zakresu wykorzystania oprogramowania we wszystkich popularnych obecnie systemach operacyjnych. Na realizację tego celu przeznaczono niespełna 400 tysięcy złotych, dzięki czemu sala została wyposażona w 31 nowoczesnych stanowisk, na które składają się z komputery i tablety multimedialne.
— Należy wspomnieć, że pracownia jest przystosowana do pracy w trybie modułowym, co jest często stosowane na amerykańskich uczelniach. To rozwiązanie pozwalające zaoszczędzić miejsce, ale także zabezpieczyć sprzęt. Po schowaniu komputerów w dedykowanej zabudowie meblowej, pomieszczenie możemy wykorzystać również jako tradycyjną salę szkoleniową — tłumaczy lek. Łukasz Gojny, koordynator projektu DLM.
Pracownia będzie również wykorzystana w kolejnym z zadań projektu, które dotyczy wprowadzenia innowacyjnego systemu komputerowo wspomaganego modelowania i wytwarzania (CAD/CAM) do programu kształcenia na Wydziale Lekarsko-Stomatologicznym.
— CAD/CAM w stomatologii polega m. in. na komputerowo wspomaganym projektowaniu i frezowaniu pełnoceramicznych uzupełnień protetycznych. Dzięki wprowadzeniu tego systemu, studenci, którzy już teraz w ramach zajęć w Katedrze Stomatologii Zachowawczej z Endodoncją oraz w Katedrze i Zakładzie Protetyki Stomatologicznej wykorzystują skanery wewnątrzustne, w ramach pracy domowej czy samorozwoju - będą mogli opracowywać w pracowni pozyskane obrazy, aby efektem końcowym był zaprojektowany w trójwymiarze produkt — dodaje Łukasz Gojny.
Pozostali studenci innych wydziałów oraz pracownicy dydaktyczni i administracyjni UMW również skorzystają z sali informatycznej w ramach tzw. godzin konsultacji Edukatora. W związku z tym, że obecnie część szkoleń i zajęć odbywa się z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość, pomoc techniczna często bywa niezbędna.
— Zapraszamy, jeśli pojawiają się jakieś kłopoty związane z wykorzystaniem oprogramowania biurowego, logowaniem do systemu centralnej autoryzacji i wykorzystaniem, już niebawem - elektronicznego obiegu dokumentów. Z pomocą Edukatora, mgr inż. Wojciecha Wrony, jesteśmy gotowi na pomoc wszystkim potrzebującym użytkownikom — zachęca Łukasz Gojny.
Dużym krokiem w skali uczelni będzie również wprowadzenie ogólnouczelnianego systemu e-learningu. To osobne zadanie projektu Dolnośląscy Liderzy Medycyny, ale w połączeniu z pracownią informatyczną pozwoli efektywnie przeprowadzić dodatkowe szkolenia i kursy podnoszące „umiejętności miękkie" oraz rozpocząć proces standaryzacji egzaminów, w trakcie których studenci będą rozwiązywali testy online pod okiem egzaminatora.
— Będziemy dążyli do tego, żeby tak dobrze wyposażonych sal informatycznych było dla studentów więcej i aby stale podnosić standard jakości kształcenia. Mam nadzieję, że tym samym również podniesiemy między innymi wyniki egzaminów LEK i LDEK — mówi Prorektor ds. Studentów i Dydaktyki prof. dr hab. Agnieszka Piwowar.
Wyposażenie sali, które znajduje się obecnie w jednym z pomieszczeń Centrum Naukowej Informacji Medycznej będzie służyć uczelni nie tylko w okresie trwałości projektu.
— Sala docelowo zostanie przeniesiona do Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnego, które jest w końcowej fazie inwestycji przy ul. Wojciecha z Brudzewa. To tam dalej będzie w perspektywie wielu lat użytkowana przez studentów i pracowników UMW — dodaje Prorektor ds. Nauki prof. dr hab. Piotr Dzięgiel, Kierownik projektu Dolnośląscy Liderzy Medycyny.
Powstanie nowej sali to przykład skutecznej realizacji konkretnych założeń projektowych, wpisujących się w strategię rozwoju Uczelni, które nie zakończą się z momentem rozliczenia projektu, ale będą kontynuowane i rozwijane w dalszej perspektywie. To również przykład współpracy, ciągłości i spójności działań mających na celu stałe podnoszenie jakości kształcenia na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu.
„Dolnośląscy liderzy Medycyny wdrożenie zintegrowanego programu podnoszenia kompetencji studentów, doktorantów, kadry dydaktycznej i administracyjnej Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu” - program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach III Osi Priorytetowej Szkolnictwo Wyższe dla gospodarki i rozwoju Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Działanie 3.5.